דוד גלפרין ירד לשטח כדי לייעץ למספר עסקים במגזר החרדי והתובנות עמם חזר יכולים לשרת כל עסק באשר הוא * רשמים מתוכנית הריאליטי הכלכלית ''עשינו עסק'' בהשתתפות דוד גלפרין ומומחים לייעוץ עסקי

מה המשותף לאטליז בשר ומועדון קפוארה או בין חברה המוכרת תוכנות ניהול לעסק לחנות לעגלות ומוצרי תינוקות? כולם עסקים ולעסקים דרושים תכנית עסקית ואסטרטגיית שיווק. לא במקרה הבאתי את החנויות הללו לדוגמה. לאחרונה אני מלווה אותם כמנטור עסקי במסגרת תוכנית ריאליטי ”עשינו עסק”, המשודרת במספר ערוצים (כגון אתר כיכר השבת, יוטיוב ועוד). אני משער לעצמי שחלק מכם צפו בתוכנית, בין עשרות האלפים שצפו עד כה בפרקים שעלו לאוויר, ובכל זאת, ברשותכם הייתי רוצה לחדד מספר תובנות חשובות שעלו מהמפגש עם העסקים, הליווי והייעוץ שהענקתי להם ואשר רלוונטיות לכל עסק באשר הוא, כולל העסק שלכם.

האם מועדון לאמנות לחימה בלב עיר חרדית יכול להצליח?

נתחיל ממועדון הקפוארה הממוקם בלב בני ברק. למי שלא יודע, קפוארה היא אמנות לחימה ברזילאית המשלבת בתוכה יסודות ריקודיים, אקרובטיקה ומוזיקה. הקפוארה הפכה לפופולארית מאוד בשנים האחרונות בארץ ובעולם, וגם הציבור החרדי מתחיל להתעניין באמנות הלחימה המרתקת. אלא מה? הצלחה כלכלית של מועדון קפוארה בקרב המגזר החרדי דורשת מענה לכמה וכמה סוגיות, כמו: האם עדיף מיקום בלב אזור חרדי או אולי דווקא מיקום באזור לא חרדי יגרום ליותר מתלבטים לבוא? האם שעות הערב אכן מתאימות ונוחות יותר לקהל היעד שהוא ברובו צעיר או שמא עדיף פעילות דווקא בשעות הבוקר? האם תוכניות האימון אכן אטרקטיביות לקהל או שמא יש לערוך בהם שינויים?

ומה באשר לאסטרטגיית השיווק של חנות אטליז הממוקמת בפתח תקווה, האם עדיף לה להתמקד במחבר העצום של סוגי בשר? בשירות היוצא מן הכלל? או אולי דווקא בעובדה שבעל האיטליז הוא מבין גדול ומומחה בבשר, תיבול בשר ובישולו ויכול לייעץ ללקוחות? 

כשחברת תוכנות לייעול העסק צריכה ייעול בעמה

ומה עושים עם חברת תכנות רצינית שמוכרת תוכנות מעילות למופת לעסקים, אך הניהול הפנימי של העסק אינו דומה ליעילות של התוכנות ואילו האתר של החברה נראה מיושן ולא מזמין בעליל?

ואיך יכול עסק של עגלות ומוצרי תינוקות הממוקם בלב עיר פריפריאלית הנושקת לירושלים להצליח להתחרות ברשתות הגדולות ולהתמודד עם התושבים שמאמינים שבירושלים תמיד זול יותר?

כל השאלות הללו והתשובות להן, הן חלק בלתי נפרד מתכנית עסקית ואסטרטגיית שיווק של העסק, ורובן רלוונטיות לכל עסק, בגרסה כזו או אחרת. כל עסק אמור להתמודד עם הסוגיות הללו, או לפחות עם חלקן, ולתת להן מענה בדמות תכנית עסקית מסודרת ואסטרטגיית שיווק מאורגנת עד הפרט האחרון.

אתגרי השיווק של עסקים קטנים ובינוניים

מצד אחד שיווק עסקים קטנים ובינוניים דומה מאוד לשיווק בחברות גדולות. אך מצד שני, ישנן נקודות שוני שהופכות אותו לייחודי. הדימיון ברור – שיווק זה שיווק זה שיווק. אם אני מנהל חנות הלבשה קטנה הרי שאני אתמודד בשוק גם מול חנויות הלבשה גדולות, ולכן אדרש לשיווק מקצועי ממש כמותן. אבל נקודות השוני בין שיווק עסקים קטנים לשיווק בחברות גדולות הן שהופכות את השיווק הזה למעניין ומאתגר וזו אחת הסיבות שבחרתי ללוות את העסקים הללו דווקא.

שיווק עסקים קטנים ובינוניים מחייב עריכת סדרי עדיפויות. בניגוד לחברות גדולות שיכולות להעסיק קומה של מנהלי מותגים ומספר מנהלי שיווק, ומשקיעות תקציב שיווק מרובה-אפסים, הרי ששיווק עסקים קטנים יותר מתבצע במשאבים הרבה יותר מוגבלים ולכן דורש חשיבה, מקוריות ותעוזה גדולים בהרבה.

אם אתם בעלי עסק קטן או בינוני, אתם בוודאי חשים את התנודות של השוק באופן מיידי – מצב ביטחוני, מצב כלכלי או מצב אישי, כולם משפיעים באופן די מיידי על העסק. התנהלות עסקית ושיווקית באמצעות תכנון נכון והיערכות מראש, תאפשר לצמצם את התלות שלנו בשירות אחד ובקהל לקוחות מסוים, ויגרום לשירות שלנו להיות מבוקש וללקוחות לחפש אותנו, גם בזמנים קשים.

לצפייה בסדרה ”עשינו עסק”:

https://www.youtube.com/watch?v=7BuwEWZLEM0

דוד גלפרין

יו”ר ובעלים של גיל גרופ

050-6658490

תאריך כתיבת המאמר: 25.2.18

בעל עסק! הרשם לניוזלטר ותתחיל לקבל טיפים שיחסכו לך הרבה כסף!

אפיון, עיצוב ובנייה: ROCKET

© כל הזכויות שמורות לגיל גרופ, 2017