האם לעסק שלכם יש סט ערכים המכוונים אותו לאורך המסלול להצלחה? * הערכים של העסק אמורים להנחות אותנו מול הלקוחות, העובדים, הספקים ולסייע לנו לא לסטות מהמטרות שהצבנו לעצמנו * לערך בעסק יש הרבה ערך לעסק

ברשותכם נפתח לרגע את אחד הנושאים הנראים לנו פשוטים ומובנים ביותר לנו: עסק. בשביל מה נוצר? ומהי מטרתו? אז ניחשתם נכון: העסק, כל עסק, נוצר כדי לספק צרכים של קהל יעד פוטנציאלי. כמובן באותה נשימה, מטרה של כל עסק בהגדרה זה התאגדות שהיא רווחית עבור בעליו, אחרת אין לכך הצדקה והיתכנות. אך במקביל ממש למטרה, שנראית לנו ברורה, יש גם ערכים, שהם חלק בלתי נפרד מהחזון הכולל של הארגון ולא ניתן לדלג עליהם.

 ומהו הערך המרכזי שהוא נר לרגלו של ארגון שהוא כלכלי ביסודו? ראשית, הדאגה להצלחה של כלל השותפים, שהם קודם כל העובדים, הלקוחות וגם הספקים. לשם כך אנו צריכים ליצור ארגון שבו כל אחד מהמערכת יראה בו את המקום הטוב ביותר לסיפוק צרכיו, מקום שמעניק את מירב ההזדמנויות למימוש הפוטנציאל הגלום בו. ובמיוחד הדברים אמורים לגבי העובדים שהם חלק אינטגרלי מהארגון ואי אפשר בלעדיהם. עסק המבוסס על חזון וערכים הוא עסק חזק יותר ואיתן יותר ומצליח יותר ועמיד יותר בפני שינויים.

הנה דוגמה יפה של בניית ערך ושמירה עליו, המוכיחה את עצמה לאורך שנים. בצעירותי בישיבה סיפר לנו הרב יהושע פולק, ששימש בתפקיד המשגיח בישיבת כנסת ישראל – סלבודקה, על ימי הבחרות שלו בישיבה לפני כיובל שנים. כהיום גם אז, באותם ימים בחורים רבים בישיבה היו מרבים להשתתף בחתונות של תלמידי הישיבה, על חשבון לימודי ערב, בנימוק של המצווה לשמח חתן וכלה. אבל לפולק הצעיר היה ערך אחר וחשוב יותר עבורו, של שקידה על לימוד התורה בכל זמן פנוי, גם על חשבון השתתפות בחתונות. כיום, 50 שנה אחרי, כשהוא גדול בתורה, בשונה מחבריו מימי הישיבה הנדרשים היום להשתתף בחתונות למשך זמן ארוך ולרקוד לפני החתן ואז אולי יזכרו את נוכחותם באירוע, כשהוא משתתף בחתונות של תלמידיו, די לו בהשתתפות של חמש דקות בכל חתונה בכדי לשמח את החתן ולהותיר רושם עז.  

משה רבינו שהקפיד לאורך כל הדרך על ערכים של דאגה ואכפתיות לזולת, מגדול ועד קטן, החל מהגדי עליו חמל והרכיב על כתפיו ועד סיכון חייו כשניסה למנוע מסרדיוט מצרי להשפיל עבד יהודי ולפגוע בו, הוא הפך להיות המנהיג הגדול ביותר בכל הזמנים של העם היהודי. כך נראות התוצאות של ערכים הנשמרים בעקביות ולאורך זמן.

 כשאנחנו בונים עסק, ככל שנשקיע יותר בבניית החזון והערכים בתחילת הדרך, כך נבנה מקום טוב יותר, לנו, לעובדים שלנו וללקוחות שלנו. אם למשל חרטנו על דגלו של העסק את ההקפדה על ערך ה”איכות” תוך הימנעות מפשרות על חשבון האיכות, לא נוותר על ספק איכותי בגלל שיקולי אגו ולא נשמיע אמירות נפוצות כמו: ”מי הוא בכלל, הוא במצב לא משהו, הוא צריך אותי ולא אני צריך אותו”. בהתאם לערך ה”איכות” שגיבשנו, אנו מבינים שהתפשרות על ספק פחות איכותי, תמורת מחיר זול יותר, עשוי לפגוע בטיב השירות ללקוחות, לפגוע במוניטין של העסק, ואזי התוצאות יהיו בהתאם ובתגובת שרשרת: לקוחות מאוכזבים ונוטשים, מחסור בכסף ובתקציבים הדרושים עבור משכורות מתגמלות לעובדים חשובים ולרכישת ציוד ומשאבים נחוצים, חסר במשאבים ובעובדים נחוצים.

בדומה להתנהלות מול הספק, הערכים של העסק אמורים להנחות אותנו גם מול העובדים בעסק ובמיוחד עובדים בתפקידי מפתח, כמו אנשי מכירות, שנחיצותם לעסק היא קריטית. אם לא נממש את ערך ההקפדה על ”איכות” ולא נשקיע בעובדים ה”איכותיים” והחיוניים לעסק, לא נתגמל אותם בהתאם לתוצר שלהם ולא ניתן להם מוטיבציה שתדחף אותם להמשיך בתנופה, ובמקום זאת נעדיף חיסכון רגעי, אנחנו נפסיד את אחד המשאבים החשובים של העסק: עובדים מוכשרים מרוצים ולויאליים, המוכנים לתת את נשמתם עבור הארגון בו הם פועלים.

לחילופין, אם נתחשב יתר על המידה בעובד לא פרודוקטיבי שפוגע בעסק, מתוך שיקולים של רחמנות על מצבו הכלכלי וכדו’, אנחנו בעצם מפנים עורף לערך ה”איכות” ובמשתמע פוגעים בעסק, בייצור, בתדמית ובשרשרת המוטיבים שמביאים להצלחת העסק. (יתרה מכך, אנו פוגעים באותו עובד מסכן ש”תקוע” במקום עבודה שלא מתאים לו, בזמן שהוא יכול לממש את עצמו בתחום שמתאים לו ובמקום המתאים לו). מובן שאפשר תמיד לתרום ולסייע לאנשים במצוקה, אבל זה אמור להיעשות במנותק מההתנהלות ומההוצאות של העסק. ובקיצור: אם לא ”נרחם” כשצריך ו”נרחם” היכן שלא צריך, בעצם אנחנו מתאכזרים אל עצמנו ואל השותפים שלנו לעשייה.

במהלך פגישות ייעוץ, יוצא לי לא פעם לראות בעלי עסקים, המתבלבלים בין עיקר לתפל בעסק ובין עיקר יותר לעיקר פחות. חלקם גיבשו ערכים לארגון שלהם והם יודעים מה הם זקוקים לעשות וכיצד לפעול בכדי לקדם את פעילות העסק, ובכל זאת נמנעים מלנקוט פעולות, בגלל אי נעימויות או בגלל מחסומים פסיכולוגיים שקשה להם לפרוץ. רק גיבוש ערכים לעסק והיצמדות לערכים שהתווינו, יחזיקו את העסק לאורך זמן ואף יזניקו אותו קדימה.

אז חשוב שנזכור את סדר הפעולות הנכון להצלחת העסק: מטרה, חזון וערכים, התנהלות, תוצאה. פיטר דרוקר, אבי תנועת הניהול המודרני, אמר זאת כך: “ניהול הוא לעשות את הדברים נכון. מנהיגות היא לעשות את הדברים הנכונים.”

 

רוצים לדעת איך לבנות נכון את הערכים של העסק? חשוב לכם לגבש אסטרטגיה שיווקית נכונה? מרגישים שאפשר לשפר את ההתנהלות בעסק? אתם מוזמנים לפנות אלינו בכל עת ולקבוע פגישת ייעוץ, במהלכה תוכלו לשמוע על אסטרטגיות לפיתוח העסק ודרכים לפריצת מחסומים המגבילים את התפתחות העסק, באופן שייקח את העסק שלכם קדימה!

דוד גלפרין

יו”ר ובעלים של גיל גרופ

050-6658490

 

 

בעל עסק! הרשם לניוזלטר ותתחיל לקבל טיפים שיחסכו לך הרבה כסף!

אפיון, עיצוב ובנייה: ROCKET

© כל הזכויות שמורות לגיל גרופ, 2017