לכל החלטה בעסק ובכלל יש נסיבות הייחודיות, אבל יש כללים שיכולים לסייע בתהליך קבלת החלטה מכל סוג * על מדד ההנאה והסיפוק כחלק מתהליך של קבלת החלטות ועל היכולת להבחין בין תועלת רגעית לתועלת ארוכת טווח

מי מאיתנו לא עומד לפעמים בפני צומת קבלת החלטות, פעם עם מקרה משמעותי יותר ופעם פחות, כשאנחנו לא בטוחים לגבי הדרך הנכונה, כיצד ואיך לפעול. לצד המהססים והמתלבטים, יש את אלה שנחפזים בקבלת החלטות וביצוע, אם מתוך ביטחון עצמי מופרז ואם סתם מתוך חוסר מחשבה תחילה.

אז איך מתחילים בתהליך קבלת החלטה מה נכון לנו בעסק ובכלל? כיצד עושים זאת מתוך שיקול דעת נכון?

כלל אצבע ראשוני ובסיסי שבו נוכל לשקול ולהעריך כל סוגיה שבאה לפתחנו, האם ואיך לפעול, הוא באמצעות ההנחה הפשוטה: מה שמביא לנו את מירב ההנאה והסיפוק לאורך זמן – בא בחשבון. ומה שלא מביא די הנאה לאורך זמן או שאפילו פוגע בחוויית ההנאה – לא בא בחשבון.

הבה ניקח דוגמה מחיי היומיום: ידוע שסוכרים הנכנסים לגופנו, מעלים אנרגיות וממריצים אותנו, לכאורה תוצאה רצויה ומועילה. אלא שהסוכר שמגיע לגוף, השפעתו מתפוגגת עד מהרה ובתוך כעשרים דקות, החומר מתפרק בגוף והשפעתו נעלמת. וכן פחמימות: חוויית ההנאה מהטעימה נמשכת כעשרים דקות וזהו. בדרך דומה פועל האלכוהול, למשך שעה קלה הוא מוציא את הריכוז והמיקוד שלנו מההווה ה”קודר”, מטרדות ובעיות היומיום, אך לאחר מכן באה הנחיתה הקשה אל המציאות…  מנגד, מרכיבים כמו חלבונים, הנמצאים בדגים, בגבינות, בביצים ובתוצרים אחרים מהחי, משפיעים לאורך זמן על תחושת השובע ומתפרקים בגוף לאחר פרק זמן ממושך של כחמש שעות בממוצע.

ובחזרה למקרה שלנו: כשאנו עומדים בפני עסקאות חשובות ומול הצורך בקבלת החלטות משמעותיות או לפני פגישה מכרעת, מומלץ מאוד להימנע מצריכת סוכרים, פחמימות או שתיית אלכוהול וכדו’, מפני שלאחר פירוק הסוכרים, האנרגיה צונחת ורמת הריכוז שלנו יורדת. כך שצריכה של חומרים אלה בזמן חשוב וקריטי, עלולה להסתיים בתוצאה לא רצויה מבחינתנו, כאשר כושר השיפוט והיכולת שלנו לקבל החלטות אינם במיטבם. והצער והחרטה שבאים בעקבות הכישלון, גורמים לפחות הנאה במצטבר.  

ואם אנו באים לשקול מה עדיף לנו: הנאה קצרת טווח של סוכרים / פחמימות, ולחילופין הנאה מהפירות של החלטה מוצלחת או של מפגש עסקי שהסתיים בכי טוב, כמדומני שעבור רובנו ההכרעה ברורה. ואם להסתמך על הציטוט מפי התעשיין האמריקאי המפורסם ג’ון וונאמייקר, ”כסף לא מושג בניסיון לעשות כסף, הוא מושג כשעושים דברים בצורה טובה”. ובהקשר הנוכחי, בצורה טובה ויעילה לטווח הארוך.

ומהמיקרו נעבור למאקרו: בניוזלטר הקודם של חודש ינואר דיברנו על הייעוד והמטרות הערכיות של העסק כמצפן של העשייה שלנו. כשאנחנו פועלים על פי המדד של ההנאה ה”גבוהה” יותר, זו המשמעותית וארוכת הטווח, אנו בעצם פועלים באופן נאמן יותר לייעוד העל של העסק, וכן ההיפך: ככל שנבחר הנאות רגעיות וקצרות יותר על פני הנאות עמוקות וברות קיימא, כך נסטה מהחזון והייעוד של העסק שלנו ומתרחקים ממנו.

אז הנה לכם קנה מידה פשוט לקבלת החלטה: כן או לא.

על אותו משקל, כשאנחנו נכנסים לעסקה שאנחנו לא מרגישים בה בנוח, או במקרה של התקשרות עם שותף / לקוח / ספק שאנחנו לא מצליחים להתחבר אליו ברמה הבסיסית ולא רגועים לגבי התוצאות, מבחן ההנאה יכולה להנחות אותנו בקבלת החלטה.

במקרה שנדחיק את התחושות שלנו ונשים את עצמנו בפינה שלא טובה לנו, על חשבון האמת הפנימית שלנו, המצב לא יחזיק זמן רב והבעיות יצופו ויצוצו בדרך שלא היינו רוצים, תוך אי נעימויות שהיה ניתן להימנע מהם. כך שבריחה מאמת הפנימית שלנו והמתאימה לנו, תוך ניסיונות להצדיק ולהלבין את המציאות בדיעבד, עשויה לפגוע בנו ולהביא דווקא לתוצאה לה לא ייחלנו. וכידוע, שקר אף פעם לא משתלם, גם שקר של רמיה עצמית.

אני מאחל לכולנו שתמיד נקבל את ההחלטות הנכונות מתוך צלילות וכושר שיפוט מלאים, שנבחר את השותפים האידאליים, את העובדים הנכונים ואת הספקים המשתלמים, התואמים כולם את פסגת השאיפות של העסק ואת ההנאה והסיפוק והשאיפות ברובד העמוק ולאורך זמן.

רוצים לדעת איך לקבל נכון החלטות בעסק? חשוב לכם לגבש אסטרטגיה עסקית ושיווקית נכונה? מרגישים שאפשר לשפר את ההתנהלות בעסק? אתם מוזמנים לפנות אלינו בכל עת ולקבוע פגישת ייעוץ, במהלכה תוכלו לשמוע על אסטרטגיות לפיתוח העסק ודרכים לפריצת מחסומים המגבילים את זינוק העסק, באופן שייקח את העסק שלכם קדימה!

דוד גלפרין

יו”ר ובעלים של גיל גרופ

050-6658490

David Galperin

בעל עסק! הרשם לניוזלטר ותתחיל לקבל טיפים שיחסכו לך הרבה כסף!

אפיון, עיצוב ובנייה: ROCKET

© כל הזכויות שמורות לגיל גרופ, 2017