עולם הדפוס נאבק על מקומו והלקוחות רק מרוויחים

ככל שעולם הדיגיטל הולך ומתפתח, כך מתכווץ לו עולם הדפוס, הנאבק לשרוד בעולם ומשתנה, בו המסך המרצד הוא חזות הכול * מה עושים השחקנים בענף הדפוס כדי לשרוד? האם ולאלו כיוונים יכול ענף הדפוס להתפתח? ומי מרוויח מהמצב? רמז עבה בכותרת * תמונת מצב

בהנחה שהעסק שלכם צורך פה ושם מוצרי דפוס ומבצע מעת לעת הזמנות שונות בתחום הדפוס, הנושא הבא עשוי בהחלט לעניין אתכם ולמשוך את תשומת ליבכם.

אם נרצה לקבל תמונת ראי חדה למצב הדפוס בישראל ובעולם כולו, כדאי להעיף מבט על מה שקורה אצל היריב הגדול של עולם הדפוס, הלוא הוא עולם הדיגיטל. לפי הנתון הבא, שהוצג בחורף האחרון בכנס הדיגיטל MarTech, מבחינת ניסיון תעסוקתי, נכון לשלהי 2018 42% מהעוסקים בתחום הדיגיטל מחזיקים בפחות משנתיים ניסיון לעומת 38% חסרי ניסיון בשנה שעברה. נתון זה מצביע באופן מובהק על עוד ועוד עובדים חדשים הנכנסים לתחום הדיגיטל, מבלי שאלה יספיקו לצבור ניסיון כלשהו. ככה זה בענף שהולך ומתפתח בקצב מסחרר. לא קשה לנחש שבתחום הדפוס, המצב שונה לחלוטין, כאשר מרבית העובדים בענף מחזיקים בניסיון מצטבר של כמה וכמה שנים. מחד מדובר ביתרון של העובדים בענף, המציגים וותק וניסיון, מאידך הדבר ממחיש את הקיפאון בענף, שלא לומר דעיכה.

בישראל פועלים כיום למעלה מ-1,000 בתי דפוס, כאשר 85% מהם מוגדרים קטנים או בינונים, שהמחזור השנתי שלהם מגיע עד חמישה מיליון שקלים. על פי מקורות בענף, התחרות הקשה בין בתי הדפוס פוגעת ברווחיותם, ולכן רבים מהעסקים הבינונים והקטנים נסגרים או מתמזגים. בשנה האחרונה נכנסו לשוק מספר מכונות דפוס מהירות ויעילות המפיקות כמות גדולה יותר של עבודות לשעה. עוד התפתחות שרק מוסיפה שמן למדורת התחרות.

עקב התחרות הקשה בענף, רמת המחירים נשחקה בצורה חדה בשנה האחרונה בכ-25 אחוזים. מחזור המכירות החודשי הצטמק, הרווחים קטנו, וחלק מהתקורות הקבועות, כגון שכר, שכירות, והלוואות הפכו למהותיים יותר ב”עוגה”.

כדי לתת פרספקטיבה, נזכיר כי בכדי להיות עסק “בריא ורווחי”, על בתי הדפוס לשמור על שולי רווח גולמי של 70%. בפועל, בתי הדפוס עובדים על רווחיות שנעה בין 20%-35% לכל היותר. ענף הפרינט רק הולך ומצטמצם, גם אם בפועל כמות ההדפסות לא פחתה משמעותית, אולם הרווחיות הולכת ונשחקת. הציוד כיום מאד פרודוקטיבי, מה שמוזיל את העלויות ומגביר את התחרות באופן דרמטי.

למעשה ההיצע בשוק עולה על הדרישות, מצב המחריף את התחרות. אם לא די בכך, נוסיף לכך את העובדה שבשונה מבעבר, בו בתי הדפוס נהגו לפרנס בית אב אחד, כיום הם מפרנסים שלושה או ארבעה.

מציאות זו מחייבת את העוסקים בענף להדק את החגורה, להפשיל את שרווליהם ולכלכל את צעדיהם ביתר תבונה. כך למשל נראה את המגמות הבאות, המכוונות כולן להישרדות או לחילופין – לשימור  הקיים:

איחוד עסקים: בתי דפוס מתארגנים לאיחוד עם בתי דפוס אחרים, כאשר עסקים קטנים נבלעים בתוך עסקי דפוס גדולים יותר. למעשה, בתי הדפוס הקונים בתי עסק בתחום, קונים לקוחות ולא ציוד. מגמה זו, ההולכת ומתרחבת, היא מנת חלקם של שווקי הדפוס בכל רחבי העולם.

בתי דפוס הופכים מיצרני דפוס למפיקי דפוס: אותם עסקים מתפעלים מחלקות של מכירות, עיצוב וגרפיקה, אך את עבודות ההדפסה עצמן שולחים למיקור חוץ. ברגע שההדפסה עצמה מתבצעת ע”י גורם אחר, העסק פנוי להפעיל את מרצו ולהתמקד בשיווק ובהגדלת המכירות. מנגד, בתי הדפוס העוסקים בהדפסה, מציגים מחירים אטרקטיביים וסל פתרונות רחב ללקוחות.

התמחות: בתי דפוס הולכים ומתמקדים בהתמחויות ספציפיות. כך למשל, בתי דפוס עמלים לשפר ולהגדיל את היקפי ההדפסה, בעוד אחרים מתמחים בהדפסות נישה באיכות גבוהה או פרמיום. בדפוס אופסט המגמות זהות. הדבר בא לידי ביטוי בריצות הדפסה רבות וקצרות יותר.

מה צופה העתיד לדפוס? אם ננסה להעריך נכונה את עתיד הדפוס, בסופו של תהליך, השוק יתחלק לשני סוגים של בתי דפוס: ספקים של שירותי דפוס תעשייתיים בקנה מידה גדול, העוסקים במתן שירותי הדפסה לשוק, לעומת בתי דפוס קטנים, מעין גירסת דפוס של ”קופיקס” המציעות שירותי הדפסה ספציפיים וממוקדים, כגון חותמות, רולאפים והפקות בדפוס אופסט. במקביל, ההתפתחויות השונות בעולם הדיגיטל והרשת המקוונת ימשיכו להשפיע על ענף הפרינט הנאנק תחת עולו וביתר שאת.

בנוסף, סביר להניח שנראה עוד ועוד שיתופי פעולה בין עסקים ומיזמים שונים בתחום הדפוס, מתוך כוונה לאגד כוחות, להתגבר יחד על מכשולים, למקסם רווחים ואף להתפתח. תופעה זו כשלעצמה מבורכת והיא עשויה להוכיח ששיתופי פעולה ואיחודי כוחות עושים רק טוב לבעלי דפוס ולעולם העסקים בכלל.

רוצים לדעת יותר על תחום הדפוס? מעוניינים לבצע עבודה בתחום הדפוס מבלי לעשות טעויות? מרגישים שאפשר לשפר את תחום הפרסום והדפוס בעסק שלכם? אתם מוזמנים לפנות אלינו בכל עת ולקבוע פגישת ייעוץ עם המומחים שלנו, במהלכה תוכלו לשמוע כל מה שחשוב לכם לדעת על עולם הדפוס בכלל ועל צרכי הדפוס שלכם בפרט. 

דוד גלפרין

יו”ר ובעלים של גיל גרופ

050-6658490

David Galperin

בעל עסק! הרשם לניוזלטר ותתחיל לקבל טיפים שיחסכו לך הרבה כסף!

אפיון, עיצוב ובנייה: ROCKET

© כל הזכויות שמורות לגיל גרופ, 2017