המדריך לשולמן הישראלי

במאמר זה אתמקד באחת מהקהילות החשובות בישראל, קהילת העסקים העצמאיים, ובמילים אחרות – ה”שולמנים”, שזה אני, אתה, את ואתם, הנמענים של הניוזלטר שלנו.

מדינת היהודים מחזיקה בשיאים עולמיים שונים, אחד המעניינים שבהם הוא אחוז העסקים העצמאיים במדינה. לפי נתונים רשמיים, 10 אחוז ממשלמי המיסים במדינת ישראל הם עצמאיים לעומת היתר, 90 אחוז שכירים במשק. אם לדבר במספרים, מדובר בכחצי מיליון בעלי עסקים ועצמאים, כולל בעלי עסקים זעירים. במדינת אוקראינה, לשם השוואה, קיים מספר זהה של בעלי עסקים עצמאים, אך שם מספר התושבים במדינה הוא כ-44 מליון תושבים, בעוד בישראל מספר התושבים אינו עולה על 9,000,000 תושבים…

אז מה בעצם מביא את היהודים למספר פנטסטי שכזה של עצמאים במשק? והאם אכן הדבר מעיד על הצלחה?

ובכן, מובן שלראש היהודי, שלא נח לרגע, יש חלק לא מבוטל בכך, והדבר ראוי לציון לשבח, אך לעצם העניין, אם ניכנס לעומק המספרים, נראה שלהיות בעל עסק עצמאי בישראל (ובכלל), לא בהכרח מעיד על הצלחה והסיפור מורכב יותר.

ע”פ סטטיסטיקות שונות, 85% מהעסקים בישראל נסגרים בחמש השנים הראשונות. 10 אחוז נוספים נסגרים בחמש שנים הבאות. בסופו של דבר, 80% מהעשרה שנותרו עם הראש מעל המים, כלומר שמונה אחוז נוספים, מתחילים להרוויח, וזאת לאחר 10 שנות קיום. זאת ועוד, רק שני אחוזים מכלל העסקים בישראל, הופכים להיות עסקים משמעותיים, כלומר עסק בקנה מידה גדול שמצליח לצמוח באופן טבעי, ולהתנהל מבלי צורך של נוכחות המנהל בעשיה השוטפת והיומיומית.

בפני אדם היוצא לדרך עצמאית,  עומדות שלוש האופציות המוכרות לגיוס כספים להשקעות: הלוואה בנקאית, חסכונות, שותפות. אם אין לו גב כלכלי של שותף בעסק, הוא נאלץ להשתמש חסכונות אישיים, או גרוע מכך, להזדקק להלוואה מהבנק. המחשבה על הקושי והסיכון שבדבר, עשוי לשתק אנשים רבים, שהיו שמחים לצאת לדרך עצמאית, אך בפועל חוששים מלקחת סיכון ולהשקיע בידיעה שכל הכסף עלול לרדת לטמיון.

תחושת חוסר הוודאות וחוסר היציבות מוכרת מאוד לבעלי עסקים, ולעסקים חדשים בפרט: חודש אחד מאזן הרווחים כלפי מעלה וחודש אחר המאזן נוטה עמוק למטה… אלה חוויות ותחושות שפחות מוכרות לעובד שכיר.

ואם לא די בכך, כשאתה הופך לעצמאי, עוד לפני שאתה בעל עסק של ממש, על כל שקל שאתה מקבל, כשכיר תקבל שקל וחצי. זכויות סוציאליות כגון דמי לילדה, חופשת מחלה, פיצויים, שעות נוספות, הפרשות פנסיוניות, קרן השלתמות, כל אלה לא קיימים אצל בעל עסק עצמאי…

אם המציאות של בעלי העסקים בישראל כה מורכבת ומתאפיינת בחוסר וודאות מובנית, מה גורם לכל כך הרבה ישראלים לשאוף לעצמאות כלכלית ולנהל עסק משלהם? התשובה הפשוטה היא שעם ישראל, כידוע, לא אוהב להיות פראייר: אנשי מקצוע רבים וכשרוניים רואים בעיניים כלות את הרווח של המעסיק שלהם ומחליטים להפסיק “להתחלק” איתו ברווחים, ולהפוך לעצמאים ולהרוויח בעצמם את מה שהבוס מרוויח.

אלא שבמציאות, ה”דרייב” הזה אינו מספיק כדי לנהל עסק מצליח ומשגשג. אם מישהו משתוקק להקים עסק, רק בגלל שהוא אינו שבע רצון ממקום העבודה ומתנאי ההעסקה שלו, זה עדיין לא מספיק כדי להחזיק עסק על הרגליים ולהפוך אותו לסיפור הצלחה. אז מה יכול להביא להצלחת העסק של אנשים מהשורה, כאלה שמתחילים מאפס? רקע המקצועי? קשרים? מזל? התשובה היא שנתונים אלה חשובים בהחלט, אבל ישנם תנאים לא פחות חשובים ואולי אף יותר.

מוטיבציה: בלי מוטיבציה ואמביציה עזה להצליח, בלתי אפשרי לעמוד בפני הקשיים והמכשולים העומדים בדרך של כל משימה שהיא. דרושה גם יכולת לנטוע מוטיבציה בעובדים של העסק, כמו גם אמונה בדרך ורצון להקריב ולהשקיע עבור חזון משותף.

חזון: ראשית, כל בעל עסק, מתחיל כוותיק, חייב חזון מפורט ומשנה סדורה של שאיפות מטרות: לאן הוא שואף להגיע ולהיכן הוא רוצה להצעיד את העסק שלו. מסמך כזה, הכולל חזון ורשימת מטרות, חייב לכלול לוח זמנים והפעולות הבסיסיות להשגתם. בלא חזון ברור ומקיף שיגרום לך לעמוד איתן מול כל הקשיים והאתגרים האינסופיים העומדים בפני עסק בישראל ובכלל, בפרט בתקופה הראשונה, העסק לא יאריך ימים, גם אם מפעם לפעם הוא ירשום הצלחות פה ושם.

עקביות: תכונה נוספת וחשובה היא המשמעת העצמית והעקביות בתהליכים השונים המאפיינים עסק, כל עסק, הן עסק בהתפתחות והן עסק משגשג. ללא ההבנה הבסיסית שעסק ממוצע מצריך השקעה של הרבה יותר זמן והרבה יותר אנרגיות ממה שרגילים להשקיע עובדים שכירים, אין לעסק היתכנות ממשית להצליח.

שירות: בשוק של ימינו, אנשים פחות מחפשים כישרון ויותר קונים שירות. לשם העולם עובר. אנשים רוצים לקנות באמזון ולא לקום מהספה, יותר ויותר אנשים אוכלים בחוץ, כדי לחסוך זמן של הכנת האוכל. אנשים מאבדים סבלנות מהר מאוד ומוכנים לשלם יותר כדי לקבל שירות טוב יותר וזמין יותר. מי שאין לו תודעת שירות, ככל שיהיה מוכשר, לא יצליח לבלוט ולשרוד את התחרותיות המאפיינת את עולם העסקים של ימינו.

אווירה: לעבוד מהבית כעצמאי זה לא בהכרח מתכון להצלחה. אמנם יש את היתרון של הנוחות, צמוד לספה ולמקרר, בלי נסיעות ובלי שריפת זמן, אבל מחקרים שונים מראים כי לעסקים בסביבה דינמית ותוססת, יש הרבה יותר פוטנציאל להצליח. זה גם מסביר את המגמה של עצמאים רבים, הנוטשים את אזור הנוחות של הבית ומחפשים סביבת עבודה פעילה ודינמית של חללי עבודה משותפים, כדוגמת We work, בדיוק מהסיבה שהם מחפשים לעבוד בסביבה יצרנית, באווירה המייצרת קרקע פוריה להתפתחות, כמו גם הזדמנויות לשיתופי פעולה בעלי פוטנציאל מרחיק לכת.

סיכומו של דבר, הקשיים והאתגרים העומדים בדרכו של העצמאי המתחיל, הם רבים, אך מי שיש לו אמביציה, אש בעיניים, לצד חזון סדור ומגובש, יוכל להתגבר על כל המכשולים העצומים ולהשיג את היעד, אם רק יידע להיות עקבי, לפעול נכון ולהתייעץ עם האנשים הנכונים.

אתם עצמאים בתחילת דרככם או באמצע הדרך? מרגישים שאפשר לשפר את ההתנהלות בעסק? רוצים לדעת כיצד לשמור על העסק שבניתם בעשר אצבעות? אתם מוזמנים לפנות אלינו בכל עת ולקבוע פגישת ייעוץ, במהלכה תוכלו לקבל יעוץ עסקי מקיף, לשמוע על רעיונות לשיתוף פעולה אסטרטגיות לפיתוח העסק ודרכים לפריצת מחסומים המגבילים את התפתחות העסק, ולזינוק של העסק שלכם קדימה! 

לשירותכם

דוד גלפרין- יו”ר ובעלים

050 – 6658490

David Galperin

בעל עסק! הרשם לניוזלטר ותתחיל לקבל טיפים שיחסכו לך הרבה כסף!

אפיון, עיצוב ובנייה: ROCKET

© כל הזכויות שמורות לגיל גרופ, 2017