מהפכת התרומות לעמותות: אתגרים לא פשוטים בדרך לפסגה

דוד גלפרין - יו''ר גיל גרופ

1% מאוכלוסיית העולם של האנשים העשירים ביותר רק הפך לעשיר יותר והם מחזיקים ביותר מ-48% מהעושר בעולם, ומה עם כל השאר? כולם מנסים לשרוד בעולם כלכלי לא פשוט, ואנשים רבים פשוט לא מצליחים ונעזרים רבות ברוחב ליבם של העשירים אשר תורמים סכומים עצומים ובזכותם מנצחים מחלות, נותנים הזדמנות שווה לכולם להתפרנס בכבוד, מספקים ביטחון תזונתי ונותנים תקווה למי שחסר לו.

קשה לדמיין אנשי עסקים עשירים, עוברים מבית לבית ושואלים למי חסר כסף, נכון? ברור שלא!

לכך נועדו עמותות , ארגונים וקרנות שכל תפקידם לגייס תורמים ולחלק לנזקקים. שיטות הגיוס שונות ומגוונות, אבל משבר הקורונה טרף את כל הקלפים ושינה את חוקי המשחק. כמו כולם גם בעלי העמותות עברו לדיגיטל ועשו בו שימוש נרחב בגיוס כספים ותורמים.

 לא ניצלו את כוחו הגדול עד היום? 

זה נשמע מופרך אבל, זה פשוט לא משתלם להם! 

תכירו את משה, בעל עמותה מירושלים שהתחיל לפרסם בפייסבוק ובגוגל. רוב התורמים בהוראת קבע מוכנים להוציא בסביבות 1200 ש”ח לשנה. כדי להשיג את התורם הוא נאלץ לשלם למר צוקרברג היקר סכום של 600 ש”ח (50% מסך התרומה). פייסבוק רוצה את הכסף כאן ועכשיו בשיטת “שלם ופרסם”. בעל העמותה נשאר עם חצי מהסכום המחולק ל-12 ,מה נשאר לו? איך יוכל לקיים פעילות בעמותה? איך ימשיך לפרסם ולגייס אם אין לו כסף זמין? מיותר לציין שאבסורד זה עלול לגרום לו לסגור את העמותה.

מהו סוד ההצלחה המסחרר של חברות גדולות כמו אמזון וגוגל?

מה קרה פתאום? 

בעלי העמותות גילו רק אתמול את האינטרנט? 

מדועה עמותות ענק קורסות אחת אחרי השניה?

חקרתי קצת בעניין ואני משתף אתכם בתובנות….

מצאתי 5 אתגרים ובעיות שעמותות נתקלות בהן ומונעות צמיחה, מה שלא קיים בעסק רגיל

1. למה לי לעבוד בעמותה? שאלה ששואל כל אדם העובד בה. לעמותות לא פשוט לגייס כוח אדם איכותי. מנהלים ואנשי השיווק מוכשרים מעדיפים לקבל שכר שמן (לעיתים פי 10) בחברה גדולה, מאשר לקבל פירורים הנשארים לעמותה לאחר פעילות החסד. מה שנשאר לבעלי העמותה לעשות, זה להסתפק בכוח אדם ברמה נמוכה יותר או למצוא דרכים יצירתיות (ולא ממש חוקיות) לתגמל את העובדים, על מנת לפתות אותם להישאר בתפקיד.

2. “זה מה שאתם עושים עם הכסף שלכם?” שאלה שכל בעל עמותה שמע לפחות פעם אחת בחייו.בעוד שחברות עסקיות אשר מוציאות הון על פרסום ושיווק, נחשבות כמובילות בתחומם, עמותה שתוציא כסף על פרסום תיתקל בביקורת ציבורית. הוצאות פרסום לפי חוק העמותות קובע למעשה שהעמותה צריכה לגייס פי 7 יותר כסף כדי שתוכל להוציא כסף על פרסום ושיווק וזה מה שתוקע ומעכב עמותות ומעיף לגבהים את העסקים.

3. זמן לפיתוח וצמיחה? הצחקתם אותנו!לחברת אמזון לקח 6 שנים שלמות בהם היא בנתה את עצמה, ולא החזירה שקל למשקיעים הרבים שלה. אף אחד לא התלונן, וכולם האמינו בחזון החברה ובשליטה על השוק. (הם כמובן צדקו, ואמזון אכן הוכיחו את עצמם).

עכשיו תנסו לחשוב על עמותה, שבמשך שש שנים היא תאסוף תרומות מהציבור, אך לא תעשה שום פעילות, אלא רק תבנה את החזון שלה. ברור שזה לא יקרה, לעמותה אין זמן לפיתוח וצמיחה, היא צריכה להוכיח פעילות חסד יום יומית.

4. לא לוקחים סיכון! המנוע של עסקים מצליחים הוא ללא ספק חדשנות. יצירתיות, חשיבה מחוץ לקופסה, ו-“ללכת על כל הקופה”, הביאה חברות צעירות לצמיחה אדירה! קחו לדוגמה את חברת ‘דיסני’. החברה יכולה להשקיע 200 מיליון דולר בסרט, שהתברר בסופו של דבר ככישלון גמור. ועדיין, אין אדם אחד שיחליט לא לראות יותר סרטי דיסני, נכון? אבל מה יקרה לעמותה שרוצה לחדש ומפיקה אירוע התרמה בסכום גדול, וזה לא הצליח? 

ברור שהיא תהפוך לסמל של כישלון, ותורמים רבים יכעסו על כסף שנזרק לפח. מדוע זה כך? כי מעמותה מצפים לא לקחת סיכונים, אפילו במקרה שזה יצליח והיא תכפיל את פעילותה פי 10!  אז איך מצפים מעמותה לפרוץ קדימה?

5. אין כניסה לבורסה!ללא ספק ,השקעות חכמות במניות ובאגרות חוב יכולות להקפיץ כל עסק וחברה לפסגות שאף אחד לא דמיין….הבנקים נותנים אשראי לעסקים והם מנצלים את זה להשקעות מניבות ביותר, מגוון אפשרויות לגיוס הון, פתוחות לבעלי העסקים. חוץ מעמותות! עמותה לא מוגדרות כעסק, שאמור להניב רווחים, ולכן כל הדלתות להשקעה פשוט נסגרות בפניה. ללא גיוס הון משמעותי והשקעות, קשה מאוד לצמוח.

היה חשוב לי לשתף אתכם בתובנות ,אשמח אם תחדשו לי בתחום וכל הארה תתקבל בברכה.

כולנו תקווה,שמייל זה ישנה את התפיסה לתורמים, ויאיר באור חדש ,את מצב העמותות בישראל. 

מקווה שעזרתי ולו במעט, לבעלי העמותות היקרים העוסקים במלאכת הקודש.

בעל עמותה? רוצה להתקדם? המצב מורכב וזקוק לייעוץ? 

אתה מוזמן בשמחה אל משרדי לפגישה ללא עלות.

“מכשולים הם הדברים המפחידים שאתה רואה כשאתה מוריד את העיניים מהמטרה שלך”

                                                                                                                              הנרי פורד

לשירותכם

דוד גלפרין- יו”ר ובעלים

050-6658490

 David Galperin

בעל עסק! הרשם לניוזלטר ותתחיל לקבל טיפים שיחסכו לך הרבה כסף!

אפיון, עיצוב ובנייה: ROCKET

© כל הזכויות שמורות לגיל גרופ, 2017