פתאום כולם רוצים לדבר איתך

דוד גלפרין - יו''ר גיל גרופ

אחד הדברים הכי חשובים בעולם העסקים, הוא ללא ספק, יכולת תקשורת ברמה טובה. בעולם המודרני שבו אנו חיים ופועלים, אנשים עוברים יותר ויותר לתקשורת מתומצתת. בעיקר הדור הצעיר ששולח לפחות 100 הודעות כתובות ביום, כך שחלק ניכר מהמסרים עוברים בצורה כתובה קצרה, ללא דיבור.

כתיבה הפכה פופולרית מאי פעם, אנשים כבר לא מקשיבים אחד לשני, כל דעה מקובעת, ידועה ולא מאפשרת לצד השני באמת להביע את עמדתו. 

לתקשורת טובה ואיכותית יש כללים בסיסיים כגון: הנהון של הסכמה, מבט ישיר, סיכום דברי השני ועוד.

אין שום טעם ללמד את עצמנו, להעמיד פנים וליצור מצב של הקשבה מזויפת. צריך ללמוד הקשבה אמיתית וכך להגיע לתקשורת טובה ואמיתית.

אני מביא בפניכם 10 כללים לתקשורת איכותית:

1. לא להיות מולטיטסקינג במהלך שיחה – לכבות את הטלפון זה דבר ראשון, אבל לא רק. כל התעסקות מיותרת עם הידיים,במהלך שיחה היא לא רצויה. חשוב להיות מרוכזים בשיחה ולא להרהר במחשבות אחרות: על החיים, על עסקים וכו’

2. תבואו פתוח – בכל שיחה יש לצאת קצת מעצמך, צריך להכיל,לבוא בידיעה שבאים פתוחים לשינוי. אדם שרוצה רק להביע את דעתו באופן חד צדדי שיכתוב בלוג או מאמר דעה באינטרנט או בעיתון. לא בריא לבוא עם המחשבה הזאת לשיחה. צריך לבוא בגישה שיש לי באמת מה ללמוד ולקבל מהאחר. לא סתם אמרו חכמים :“איזהו חכם? – הלומד מכל אדם, שנאמר: ‘מכל מלמדי השכלתי'”

3. תשאלו שאלות- חשוב מאוד לשאול, במהלך השיחה, לשאול שאלות מעוררות לתגובה ומראות על הקשבה, כגון: מי? מה? למה? מתי? איך? היכן? אילו שאלות שחשוב לשאול בכל פרויקט שאתם ניגשים אליו וכל מערכת שאתם מנהלים.

ככל שהשאלה תהיה פתוחה יותר היא תזמין את הצד השני להגיב ולדבר יותר, כך התשובה מצד השני תהיה רחבה יותר, מלמדת יותר, וזה יעורר את הצד השני לחשוב יותר על עמדתו ותגובתו.

לדוגמה: אם תשאלו אדם למה היית מפוחד? הוא יענה כי….והרגשתי… ויתאר בהרחבה את מהות הפחד שהרגיש. אבל שאלה סגורה, כמו למשל, האם פחדת לאבד את העסק בתקופת הקורונה? התשובה עליה תהיה, כן או לא ותו לא.

4. להיות זורמים – לא להיות תקועים על דבר אחד שנאמר. הרבה פעמים ראינו ראיונות בתקשורת שבמהלכם האורח שבא לאולפן מדבר במשך כמה דקות ולאחר מכן שואל אותו המראיין, שאלה שכבר ענה עליה האורח, לפני דקה וחצי. מדוע זה קורה? 

כי המראיין שמע משהו מעניין והוא ‘נתפס’ על זה וחושב על שאלה נוספת או רוצה מאוד להביע את עמדתו ופשוט מפסיק להקשיב! הוא תקוע. 

לכן חשוב מאוד לזרום במהלך השיחה ולא לתת לרעיונות שנכנסים לעצור את ההקשבה.

5. תחשבו שאתם מוקלטים – תחשבו שכל מילה שיוצאת לכם מהפה מוקלטת ומתעודת, כך תהיו זהירים יותר ומדויקים יותר. 

אנשים שיודעים מראש שהם מוקלטים, במיוחד שהם מדברים על תחום ההתמחות שלהם. יגלו נטייה להיזהר יותר בדברים  ו לשקול מילים’, הם יתנו ערך גדול יותר לכל מילה וזה ישפר לאין ערוך את איכות השיחה.

6. זה לא הזמן לקדם את עצמכם! – שרגע שהצד השני  משתף אתכם בחוויה או בעייה שהיתה לו הנטייה היא לומר :”כן, גם לי זה קרה” גם אני התמודדתי עם זה” וזו טעות.

כרגע מדובר על האחר על מה שקורה לו בחוויה האישית שלו, יש להקשיב ולהכיל אותו, זה לא הזמן ‘לטפוח לכם על השכם’  זה לא רלוונטי כרגע. יש להבין שכל חוויה שונה מאדם לאדם, תהיו שם בשביל השני, תשקיעו בלהבין את החוויה הפרטית שלו.

7. אל תחזרו על עצמכם – דבר ידוע הוא, שאדם שרוצה להוכיח את עמדתו חוזר עליה הרבה פעמים, הוא אומר את אותו מסר פעם אחר פעם. אף אדם לא אוהב לשמוע את אותו דבר מס’ פעמים (במיוחד שמדובר בשיחות עם ילדים ובני נוער ) הדבר גורם לשעמום ואיבוד הקשב תוך זמן קצר.

8.לא להקפיד על פרטים קטנים – פחות חשוב להקפיד בשיחה על זכירת נתונים יבשים כגון: תאריכים,שמות ,מקומות, זה פחות רלוונטי לשיחה כי אנשים באים לספר לכם על חוויה שהיתה להם ואיך הרגישו ולכן הנתונים האלה פחות רלוונטיים ותופסים מקום מיותר בזיכרון שלכם, שלא לצורך.

9. להקשיב באמת – כשאדם מדבר ומספר משהו לאחרים, הוא מרגיש יותר ביטחון, יותר שליטה , והוא לא צריך לאתגר את עצמו ולנסות להבין משהו על ידי הקשבה. מאוד קשה להקשיב באמת!

אדם יכול להגיד עד 250 מילים בדקה ולשמוע 500 מילים בדקה והפער הזה יוצר קושי אמיתי בלהקשיב. לכן שמיעה קשה יותר מדיבור

כי יש זמנים בהם אדם משתעמם במהלך ההקשבה. אבל אין ברירה על מנת לנהל תקשורת איכותית בין אנשים חייבים לחדד את יכולת ההקשבה. רוב האנשים לא מקשיבים כדי להבין, אלא כדי לענות ולהגיב וחבל.


10. תבואו ללמוד – כל אדם הוא מיוחד וייחודי במינו, בדבר מסוים. כל אחד  יכול לגלות לכם וללמד אתכם, תבואו לשיחה בידיעה שאתם יכולים להיות מופתעים מהידיעות של היושב מולכם, וללמוד תמיד משהו חדש שלא ידעתם עליו לפני כן. 

תקשורת בינאישית היא הדרך הטובה ביותר להעביר מידע זה לזה, אם באמצעות מילים, שפת גוף, הבעות פנים, טון דיבור ועוד. 

תקשורת בין אישית במקום העבודה בפרט ובמסגרות שונות בכלל היא חשובה ומשמעותית לפיתוח העסק וקשרים אישיים ומקצועיים.

בתקווה שמאמר זה יעזור לכל אחד מאתנו לפתח תקשורת איכותית בדרך להצלחה

 

בכל דבר ועניין תמיד לרשותכם 

דוד גלפרין- יו”ר ובעלים

050-6658490

בעל עסק! הרשם לניוזלטר ותתחיל לקבל טיפים שיחסכו לך הרבה כסף!

אפיון, עיצוב ובנייה: ROCKET

© כל הזכויות שמורות לגיל גרופ, 2017