למה הם הולכים לשחק במגרש של אחרים?

דוד גלפרין - יו''ר גיל גרופ

בכל חברה וארגון יש כמה סוגי עובדים. קורה לעיתים שעובדים מבקשים להתפטר ולעזוב את מקום העבודה. במאמר זה, לא נדבר על עובדים לא מוצלחים שלא מוצאים את מקומם ולא תורמים למערכת…אלא דווקא על העובדים המצטיינים, אותם עובדים איכותיים המביאים תפוקה גדולה מה שנקרא  Players A 

עובדים אלה, מסיבה כלשהי, החליטו על דעת עצמם, פשוט לקום וללכת. הם עזבו למקומות עבודה, דומים  מאוד לעסק שלכם, למתחרים שלכם או הקימו עסק עצמאי, שבפועל, מבחינת התנאים וגם השכר, הם די דומים למה שאתם הצעתם.

כששואלים את העובדים שעזבו, על סיבת עזיבתם, לא מוצאים הסבר מספק את הדעת. 

הם יכולים לומר, שהם עוזבים בעקבות שינויים במשפחה או במקום המגורים, אבל בפועל, הם עוברים למקומות, עם תחומי אחריות, די דומים למה שעשו אצלכם, וגם כאמור מבחינת תנאים ושכר.

 זה הכי כואב, לאותם עסקים המגדירים את עצמם ‘משפחתיים’, המשקיעים בעובד, מעבר לרגיל ורואים את מקום העבודה שיצרו מעבר לסתם מקום עבודה.

למה זה קורה? 

יש סיבות רבות המסבירות את התופעה. נמנה 5 מהן:

1.שכר – אם ממוצע השכר, שאתם מציעים לעובד, נמוכה מהשכר המוצע בשוק לעובד ברמה שלו (ולא מדובר על פער קטן שאז רוב הסיכויים שהעובד יישאר, אלא פער משמעותי) אז בדרך כלל העובד יעזוב. 

הדבר נכון במיוחד, שמדובר בעובדים אנרגטיים, בעלי עשייה מרובה, המגלים מעורבות גבוהה, בעבודה ואכפת להם, כמו שהם ככה אצלכם כך הם יהיו גם בנוגע לבדיקת המצב בשוק ורצון לשפר את התנאים בהתאם.  

לגבי העלאת שכר העובד, שווה לשקול בחיוב. מדוע? כי עלות של גיוס עובד חדש והכשרתו שוות ערך לחצי שנה של עבודה של עובד מיומן (וכמובן חצי שנה של שכר).

כמו כן אותו עובד שעוזב, בתקופה האחרונה לעבודתו הוא יהיה ודאי פחות פרודוקטיבי, שהרי הוא רק מחפש לסגור משימות. 

לכן עדיף לתת לעובד מצטיין העלאת שכר, כך הוא גם יחסוך את עלויות הגיוס, ההכשרה וחוסר התפוקה  (היחסי) של עובד חדש וגם יתמרץ את העובד המצטיין, לתת יותר מעצמו.

2.אווירה שלילית במקום העבודה בסופו של דבר, בן אדם שמכבד את עצמו והוא איכותי וכשרוני, גם אם התקבל למקום עבודה כלשהוא כי רצה להתחיל את העבודה בתחום מסוים, אם הוא נמצא באווירה, שמקטינה אותו, שמזלזלת בו, אווירה קשוחה וקפדנית, עם משמעת צבאית, אז הוא יצליח אמנם לשרוד איזה תקופה, אבל  ברגע שהוא יחזק מעט את הביטחון העצמי שלו ,הוא ימצא כבר מקום אחר, באותו תחום, כדי לבטא את היכולות שלו ויעזוב, עד מהרה, את מקום העבודה.

3.אין יכולת להתפתח – אותם אנשים שהם שאפתניים וכישרוניים, שואפים תמיד לצמוח ולהתפתח ולהתקדם קדימה, הם תמיד יסתכלו על העתיד. חברה ש ‘קופאת על שמריה’ ולא נותנת לעובדים שלה, הזדמנות ללמוד דברים חדשים ולהכניס דברים חדשים לעבודה, בסופו של דבר, עובדים כאלה, ירצו לעזוב את החברה ולהתפתח במקום אחר.

יש מעסיקים הטוענים, שצמיחה והתפתחות זה באחריותו של העובד אבל בכל זאת, עובדים ינסו לגדול ולצמוח במקום, שמעודד אותם ועוזר להם להשיג מטרה זו.

אז חברה שלא מתפתחת ולא  מכניסה חידושים, לא נותנת מקום לעובדים לגדול ולהתפתח וזה מה שגורם, לנטישת עובדים שאפתניים.

4.חוסר חזון וערכים – מקום עבודה שחרט על דגלו, לקחת כמה שיותר כסף, מהלקוחות ורק להרוויח יותר ויותר ללא חזון וערכים, אנשים איכותיים וכישרוניים יעדיפו לתת תפוקה במקום אחר, במקום שבו יש היעד ומטרה מדליקים בהם משהו שהוא מעבר למקום להכנסות ושכר. אנשים מחפשים משמעות וערכים להזדהות איתם ולהתחבר אליהם.

אז אותו מקום עבודה, שרק רוצה לייצר ולהרוויח ואין לו חזון של ‘לעשות את העולם למקום טוב יותר’ ושאיפות להגיע למקום טוב יותר, העובדים האיכותיים יעזבו תוך זמן קצר.

5.חוסר יכולת להתקדם בתפקיד – זה הבדל מהותי בין מקום עבודה אחד למשנהו. בסופו של דבר, אנשים מוצלחים ופרודוקטיביים, מחפשים  אתגרים, מחפשים להתקדם כל הזמן. לא רק ללמוד דברים חדשים, אלא גם ליישם את הידע שרכשו.

באופן כללי, זה נפלא שיש עובדים ותיקים שעובדים בחברה משפחתית 20 שנה ויותר וצומחים יחד עם החברה.

אבל חברה שמתגאה שהיא חברה משפחתית וכבר 20 שנה לא התחלף בה כוח אדם וכל אחד, ממשיך לעסוק במה שהוא עסק, במשך 20 שנה, היא חברה בתהליכי גסיסה.

חברה שצומחת יש בה מן הסתם, תחלופה של כוח אדם, ברמה סבירה ובריאה.

כי בכל חברה יש תמיד אנשים ותיקים מאוד שכבר אין להם את הדרייב, לפתח ולקדם דברים ויש בהחלט עובדים חדשים שיכולים לעמוד באתגר.

כמו כן תמיד שיש התפתחות וצמיחה, יש גם תחומים נוספים ותפקידים חדשים, שאמורים לאייש אותם עובדים חדשים.

אם יש חברה שנכנסים לעבוד בה אנשים איכותיים ולא מעט שנים, לא מצליחים למצוא להם תפקידים ניהוליים כמו: ניהול מחלקה, חטיבה, ניהול פרויקט וכו’ אז כנראה יש בעיה בחברה הזאת ולא פלא שעובדים יינטשו אותה.

חשוב מאוד ,לפעול, כדי ליצור מקום עבודה מעניין ונעים עבור העובדים המצטיינים כך שירצו להישאר בחברה.

מקום עבודה שגם ימשוך עובדים מצטיינים מחברות אחרות. מדובר בהשקעה שתחזיר את עצמה במהירות ומשתלמת הרבה יותר בעתיד.

בכל דבר ועניין תמיד לרשותכם 

דוד גלפרין- יו”ר ובעלים

050-6658490

בעל עסק! הרשם לניוזלטר ותתחיל לקבל טיפים שיחסכו לך הרבה כסף!

אפיון, עיצוב ובנייה: ROCKET

© כל הזכויות שמורות לגיל גרופ, 2017