להפסיד הכל זה פשוט בקרוב אצלך?

דוד גלפרין - יו''ר גיל גרופ

במאמרים האחרונים דיברנו על ניהול נכון של העסק, על מנת להגיע לתוצאות טובות יותר. הפעם נקדיש את המאמר למצב שבעל עסק עלול להיקלע אליו ולהגיע תוך זמן מסוים מבעל הכנסה גבוהה, למצב של עוני. 

יש כמה טעויות שעושים בעלי עסקים שמביאים אותם למצב של פשיטת רגל קרי, הליך חדלות פירעון החל על חייבים שהם יחידים,בסיום הליך פשיטת הרגל, בכפוף להחלטת בית המשפט, החייב מקבל צו הפטר ובעקבותיו מקבל פטור מתשלום חובותיו או מתשלום של חלק מהם.

ברור לכל בעל עסק, שהוא לא רוצה להגיע לשם ועליו לעשות הכל ,על מנת למנוע מצב כזה. 

ניתן להצביע על 6 טעויות עיקריות, אשר עלולות להביא עסקים למצב זה:

1. קבלת מקדמה ותגמולים – חברות שקיבלו מקדמה ולאחר מכן סיפקו את המוצר. בעלי עסקים רבים מתבלבלים בין כסף שנמצא בחשבון להכנסה שהם צפויים לגייס. ניתן לראות באופן ברור את התופעה הזאת בתחום חלפנות כספים (צ’יינג’ינג), הם מחזיקים המון כסף ביד ומוציאים הרבה על מותרות, בחושבם שתמיד יש להם כסף, אבל לא מבינים שהכסף הזה הוא התחייבות שלהם כלפי הלקוחות והכסף שלהם באמת מתוך הסכום הכולל, הוא קטן מאוד. 

לכן ברגע שקורה משהו או שהמחזור קטן, אז הם עדיין חייבים לשלם על המקדמה ומצד שני, אין תזרים של כסף חדש, או לקוחות חדשים וככה אפילו עסקים גדולים, לאט לאט מפסיקים את פעילותם מחוסר הכנסות מספק על מנת להחזיק את העסק ולשלם על כל ההוצאות.

2. כרית ביטחון –חברות גדולות ומצליחות  שלא בונות לעצמן ‘כרית ביטחון’, כלומר לא משאירות כסף בצד לעתות משבר וזה לא חכם. תמיד יש לקחת בחשבון דברים לא צפויים כגון לקוח שלא שילם או משבר במשק (מגיפה למשל) או משבר אחר. במידה שאין לעסק כרית ביטחון עלול לקרוס ולא לעבור את המשבר. 

למה הם לא שומרים כסף בצד? כי הם טוענים שהכסף הזה צריך לעבוד ולייצר הכנסות נוספות אבל זאת טעות. ‘כרית ביטחון’ היא ממש כמו ביטוח ונכון שהכסף לא מייצר כסף נוסף (או מקבלים ריבית נמוכה ביותר מהבנק על החיסכון) אבל הוא קונה שקט נפשי לעיתות משבר וזה שווה את זה. מומלץ לחסוך ולהשאיר תמיד בצד סכום כסף (5-10 אחוז מהרווחים לדוגמה)  שיהיה זמין ונגיש לשימוש, במקרה הצורך, על מנת שהעסק לא יקרוס במצבי משבר.

3. לקיחת סיכונים בשוק ההון –  גם עסקים מצליחים, עלולים להתפתות ולנסות להשקיע בפרויקטים בשוק ההון בתקווה לקבל תשואה גדולה או להשקיע במניות וכך מתחילים להפסיד את כספם. אין כסף קל! בכל דבר כזה יש סיכון גדול להפסד 

4. התרחבות לתחומים חדשים – עסקים רבים מנסים להתרחב ולעבוד בתחומים אחרים ולא מוכרים שאין להם בהם ניסיון בכלל. הם משקיעים ללא ידיעה מספקת וללא הכרה של התחום ובכך עלולים להפסיד את כספם. 

ניקח לדוגמה חנות רהיטים מצליחה להרוויח יפה ופתאום בא איזה חבר וממליץ להם להשקיע בפיתוח אפליקציה חדשה שתשנה את כללי המשחק ומשכנע אותם שהם יהיו חברה ששווה מיליונים  ואז העסק משקיע באפליקציה ללא הבנה וללא יכולת שליטה בתחום ואז  בדרך כלל מתחילים להפסיד.

גם מניסיוני האישי לפעמים השקעתי סכומים קטנים בתוכנה שיש אנשים שעשו ממנה מיליונים אבל אני לא הבנתי ממש את התחום ולא ידעתי להעריך כמה משאבים זה יקח ובסופו של דבר לא הצלחתי להרוויח.

5. ביטחון מידע – עסקים שלא נזהרים, עלולים להגיע למצב שגורם אחר יגנוב מהם מידע או סודות חברה וכך הם יפסידו המון כסף. לפעמים אחד העובדים לא שמר את הקוד לחשבון בנק והוא נפרץ וכל הכסף נלקח ממנו או אנשים לא אמינים מקרב החברה, שמכרו סודות עסקיים שגרמו להפסדים גדולים.

עסקים עם רעיון מוצלח שמגלגלים כסף רב יכולים בקלות להפסיד את הכל על חוסר זהירות בעניין ביטחון המידע.

6. חתימת ערבויות – ללא ספק חשוב מאוד לעזור לחברים ולחתום על ערבות כדי לסייע להם בעסקים. אבל חשוב מאוד לשים לב למי חותמים ועל מה. אני מכיר אישית אנשים שמשלמים 50% מהרווח שלהם רק כדי לעמוד בהתחייבות שחתמו עבור אחרים. אם יש בקשה מצד חבר לחתום על ערבות כזו או אחרת יש לשקול היטב האם ניתן לעמוד בזה ומהן ההשלכות

כפי שראינו, ישנם הרבה גורמים לכישלון כלכלי של עסק אולם תשומת לב לנקודות חשובות אלה, תאפשר התנהלות חכמה יותר ויכולה לבלום את ההידרדרות הכלכלית, למנוע טעויות הרות גורל ולחסוך הוצאות מיותרות.

בכל דבר ועניין תמיד לרשותכם 

דוד גלפרין- יו”ר ובעלים

050-6658490

בעל עסק! הרשם לניוזלטר ותתחיל לקבל טיפים שיחסכו לך הרבה כסף!

אפיון, עיצוב ובנייה: ROCKET

© כל הזכויות שמורות לגיל גרופ, 2017